Смело можем да кажем: Един град е голям, колкото са големи мостовете му.
Дали има друг български град с повече мостове от Пловдив
Ама истински мостове – а не такива по 10 метра като Орлов и Лъвов.
Всички пловдивчани познават мостовете , но едва ли знаят тяхната история. Дали знаят и броят им?
Може би първият мост е от римско време и е водел към Източната порта. Днес можем да видим с очите си пътят към Марица – това е така наречената Източна порта. Така е изглеждала най-вероятно – минаваш през нея и стигаш до реката и моста.
Този пръв мост е „стъпвал” на най големия маришки остров , наречен по-късно Адата. И е продължавал до северния бряг на реката.
След идването на османците, в началото на 15 век, по време на управлението на Шехабедин паша – един от най-големите строители на градска инфраструктура, се строи мост, носещ неговото име – просъществувал векове.
Тогава Марица е пълноводна и от преминаването през нея зависи животът на града,
Когато е нямало мостове или човек е живеел далеч от тях, реката се е пресичала с каици – пловдивските забравени гондоли.
През този мост, известен като Шехабединовия или Старият , са минали сигурно МИЛИОНИ пътници, търговци, аскери
Реката се е опитвала да го отнесе, пловдивчани са го поправяли и отново тръгвали по него. Защото без него градът не е можел да живее...
Десетки летописци са го описали- едни като обикновен стар дървен мост, други – като най-голяма забележителност на града – заедно с Куршум хан и Кулата на Сахата
Рисували са го, снимали са го и са продавали илюстровани картички с неговия образ
През него минават четниците , които прогласяват Съединението.Ето, тук е имало пост, който е трябвало веднага да съобщи за идването на душманите на властта, но и постовите са били за съединението и не са обявили тревога
Мостът, издигнат за хора, коне и камили, доживява и времето на тролеите. Понася ги на гърба си и—издържа. Поне няколко години
Но един ден –лятото на 71-а, рухва. Вероятно от старост.
След дълго колебание какво да се прави, бе решено да има нов мост. След още доста година с появи това архтектурно чудо , наречено от пловдивчани ВЛАКЪТ или ВАГОНЪТ. Покрит мост с търговски площи за даване под наем. Важното е алъш вериш да има. `
С откриването на новото панаирно градче и на тунела, се появи нужда от нов мост , по който да минават хилядите любопитни българи.
Откриването на тунела също насочи движението в тази посока
Дървен не върши работа.
Така се появява Панаирният мост.
На тази снимка се виждат двата моста – дървения и новия.
За повече импозантност от двете страни бяха поставени скулптори.
Продължаваме нататък
През 30-те години на миналя век над Марица се издига . Бетонният или, както още е известен, мостът на Герджика. Проектът е на Камен Велков
Най-красивият пловдивски мост. Рисувал го е Цанко Лавренов. Насладете му се. Наскоро го преустроиха, стана по-широк и по-здрав, но от красотата му не остана нищо….
Ето как изглежда днес, удобен, но безличен.
Дълги години се строя мостът „при ВИХВП-то”, както е известен. С парен чук, набиват греди, зарязват строежа, възобновяват го, когато гредите вече са изгнили.
Така изглежда днес, а преди него е бил този мост – за пешеходци само
Да не забравим Железният мост, строили са го германци.
Любимо място за снимки за спомен...И за юношески приключения – кой ще мине заедно с влака, кой ще върви по конструкцията отгоре и ще пази равновесие.
Д не забравяме НОВИЯ мост на Адата, наследил древния римски мост...
Но преди това – дървения мост на Ландос
И шлюза, който не свърши никаква работа. Един опит от 70-те години на миналия век да се превърне Марица отново в плавателна, но насилствено...Природата излезе по-силна
Имало е и понтонни мостове...
Избиратели от Столипиново, които са ходели на работа до отсрещните бахчи с каици
, са били лъгани по избори, че ще се им се построи мост...
За всеки случай да споменем и пловдивския мост на въздишките – той е над гребната база – където влюбените „заключват” имената си...
В годините на комунизма беше строго забранено да се снимат мостовете – да не би врагът по тези снимки да намери най-добрите места за поставяне на експлозиви и да разруши някой мост.
Е, комунизмът си отиде, мостовете си останаха.
Сега очакваме демокрацията да построи още мостове....Може би ще изглеждат така…Има надежда...
Та ако дойдете в Пловдив и не минете по неговите мостове, все едно, че не сте били тук…
Гледайте филм за СТАРИТЕ ПЛОВДИВСКИ МОСТОВЕ НА:
https://www.youtube.com/watch?v=HmlBTZ7400A – ПЪРВА ЧАСТ
https://www.youtube.com/watch?v=gdauN4LElNk – ВТОРА ЧАСТ
За още идеи ЗА ТВ фестивала „Непознатият Пловдив” – втори сезон може да пишете под този материал или на пощата ни potv@abv.bg. Очакваме ви и на телефоните ни – 032 640 366 в часовете на Обществена приемна на ПОТВ 032 640 419 и 0888 624515.
Фестивалът е част от програмата на Община Пловдив "Фестивали и значими събития" – Пловдив 2019 и с подкрепата на Фондация Пловдив 2019.