През последните дни в ежедневните предавания по Пловдивската телевизия все по-често започна да се споменава името на ДИМИТЪР КУДОГЛУ.
Става дума за един от най-големите дарители в българската история. Това, което той дарява, има за цел да бъде в помощ на обикновените българи – да има качествено лечение, като бедните да се лекуват безплатно, да има условия за полагане грижи за сирачета, талантливи младежи да получат европейско образование.
Пловдивските управленци не винаги са били коректни към делото на Кудоглу.
Красивата сграда в центъра на града, носеща неговото име, бе съборена. Бюстът му бе преместен в двора на една отдалечена болница. Сградата, предназначена за възпитанието на деца от района, бе също съборена .- в интерес на близки на управляващите.
Не е ли време нещо да се промени в Пловдив?
Нима имаме нужда от увековечаване на паметта само на герои с меч в ръка и на кон?
Не е ли точно делото на Кудоглу със своя хуманизъм и благородство един добър пример за подражанеие?
В предаването “Трите пловдивски НАЙ” в петък директорът на Историческия музей Стефан Шивачев съобщи подробности за делото и живота на големия дарител.
В понеделник от 15 часа на живо и от 21 часа на запис пловдивчани ще могат да чуя мнението на още един познавач на делото на Кудоглу – д-р Васил Анастасов.
В разговор със Стефан Шивачев възникна идеята да се подеме инициатива за поставяне на възпоменателен барелеф на стената на Централната поща – на мястото, където е била съборения дом, дарен от Кудоглу. На барелефа редом с лицето да съществува поне като контур и тази сграда, споменът за която трябва да бъде запазен.
Очакваме подкрепа за идеята.
Ще бъде справедливо и полезно това да стане.
От екипа на “Трите пловдивски НАЙ”
20.01.2008 01:43
Поздравления за идеята да открием 3-те пловдивски "най"!
21.01.2008 08:59
30.01.2008 22:28
уважаеми по увековечаването,не се захласвайте за едната заплата.
шивачев и време имаше.през това време плочата на домът на кудоглу бе занемарена.
27.03.2008 00:59
27.03.2008 01:27
Константин Иречек
ГЛАВА XXIX. Фанариотски епископи и гърцизмът в България
Състоянието на българския народ в началото на сегашния XIX в. Сведенията за българите на Запад. — Продължение на елинизацията. — Гръцки училища и писмо. — Фанариотският клир. — Изгаряне на ръкописи
..."При растящата мощ на фанариотите, която била твърде силна от началото на XVIII в., а именно след унищожението на Охридската църква, важността на гръцкия език се увeличавала от година на година. Със заляганията на гръцките епископи в черквите славянската литургия била заменена с гръцка. За тази цел погърчвали повечето свещенически училища. Обучението пак се водело по старата метода, с тази само разлика, че вместо старославянския натрапвали много по-трудния старогръцки език. В скоро време българските свещеници се научили да четат гръцките молитви като папагали, без да разбират това, което произнасят. Елинизацията излизала от градовете, гдето имали резиденцията си гръцките владици. Гражданите слушали как върховният им пастир хвали всичко гръцко и се подиграва с всичко българско и в религиозната си простота безпрекословно тръгвали по пътя, който той им сочил"..."Парите царели над всичко в Цариградската църква. Ученост, житейска опитност и нравствено достойнство не били нужни за духовна кариера; трябвало да се плаща и да се плаща много. Цената на патриаршеския сан, която в 1573 г. достигала само 6000 дуката, с течение на времето се увеличила 25 пъти. За да може да си набави тази грамадна откупна сума, всеки нов глава на източното християнство оценявал отделните епископства едно на друго по 4000 дуката. Епископите пък знаели да изискват тази сума и освен това да намерят средства не само за да се обзаведат разкошно, с което те се отличавали от строгата бедност на мохамеданските имами, но и чрез подкуп на чиновниците да хвърлят в затвора или да изпратят на заточение в Азия всекиго, който не им се понрави. [15] Изворът на техните приходи съвсем не били църковните имоти, а изключително тегобите на народа под разни форми. Фанариотските епископи били твърде изкусни да изтръгват пари от хората. Веднага след като пристигнат в своята резиденция, те разпращали на по-видните семейства във вид на подаръци разни дреболии, за които гражданите трябвало да ги възнаградят с подаръци, струващи 30 пъти по-скъпо. От време на време епископът обикалял епархията си и „грабил по селата като кърджалия”, макар в неговата „буйрулдия”, която съдържала позволение от пашата за тая обиколка, да се предоставяло всекиму да дава толкова, колкото поиска. По такъв начин се събирали ; за патриарха, ; за посвещение на попове, ; за молитви, ; за упокой, ; за водосвет и много други такси и налози. Понякога „фенер-владиката” изпращал свои свещеници да събират пари за постройка на някоя черква; събраната сума обаче често отивала за издигане на разкошни владишки конаци. Особено богат извор на приходи били бракоразводните дела. Поради това най-дребните разпри между съпрузи фанариотите раздували чрез интриги. А това пък повлякло след себе си нравствен упадък. За каноническото право там малко се грижили : всичко можело да се получи с пари. Такива кожодерства разорявали не само отделни семейства, но и цели села. Ако някои бедни многострадални селяни нямали средства да задоволят ненаситното користолюбие на духовните си пастири, при тях отивали епископски служители, анатемосвали селото, запечатвали черквата и заграбвали от къщите всичко, което можело да се изнесе. За протест не можело и да се помисли. Отчаян, селянинът понасял духовното иго; децата му растели некръстени, а когато той умре, спускали го в черната земя без свещеник и без молитва."..."Гръцките епископи също тъй малко били образци за християнско безкористие и доброволна сиромашия, както и образци за християнска нравственост. В конаците им с голямо влияние се ползували хубави гъркини и арменки и тяхното застъпничество правело всичко. Мястото им понякога заемали безбради женоподобни момчета. От преследването на фанариота не е била сигурна никоя жена или мома в селото. В такива случаи рядко е могло да се намери помощ у чиновниците, а от отмъщение задържал още запазилият се благоговеен страх „пред духовните пастири”. [17] Някои епископи се стараели, доколкото е възможно, да държат духовните си чада в предишното невежество; други пък не изпущали из пред вид политическите и националните тенденции. Техният девиз бил, от една страна, да обогатяват себе си, а, от друга — систематично погърчване на славяните. Тази си цел се мъчели да достигнат с въвеждане на гръцката литургия, с основаване на гръцки училища, с разпространение на гръцките разговори, а също тъй и с подаряване на гръцки книги. До началото на сегашния (XIX) век често и българи били посвещавани в епископски сан; обаче след гръцката революция и образуването на новогръцкото кралство нито един българин вече не бил допущан до по-високите звания."...
27.03.2008 01:30
Константин Иречек
ГЛАВА XXIX. Фанариотски епископи и гърцизмът в България
Състоянието на българския народ в началото на сегашния XIX в. Сведенията за българите на Запад. — Продължение на елинизацията. — Гръцки училища и писмо. — Фанариотският клир. — Изгаряне на ръкописи
......"Най-прочутото фанариотско autodafе е изгарянето на старата търновска патриаршеска библиотека. [21] Споменатият митрополит Иларион около 1825 г. заповядал да отворят в митрополитската черква врата от олтара направо закъм двора. Когато почнали да пробиват стената, случайно се натъкнали на една малка със сводове стаичка, цяла пълна с книги — библиотеката на търновските патриарси. Там намерили и мощи на светии; от тях главата на св. Михаил от Потука Иларион продал във Влашко. Неофит, митрополитският протосингел, светогорец, се помъчил или да зазида книгите отново в черковните стени, или да ги зарови под пода на строящата се там наред с черквата конюшня. Иларион обаче прегледал сам книгите и отделил в едно сандъче само няколко гръцки църковни книги; останалите, цяла кола, заповядал да се изгорят. В митрополитската градина, под орешака, гдето по-късно бил погребан един самоубил се епископ, наклали огън и посред бял ден изгорили всички български ръкописи. Споменатите гръцки пергаменти отдавна вече са пръснати. От старата библиотека останала само една желязна решетка."
27.03.2008 01:32
13.02.2011 22:16
