Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2018 09:35 - НЕПОЗНАТИЯТ ПЛОВДИВ - ЛЕКЦИЯТА ПО ПЛОВДИВСКИ ЖАРГОН ПРОДЪЛЖАВА
Автор: 3nai Категория: Регионални   
Прочетен: 2532 Коментари: 0 Гласове:
0



 
 
 
image © Plovdiv24.bg
В рамките на проекта "Непознатият Пловдив" продължаваме да възкресяваме онези позабравени думи, които бяха част от пловдивското говорене допреди няколко десетилетия. Този жаргон караше пловдивчани да се чувстват по-особени хора и да се разпознават от втората дума - ако се срещнат някъде, без да се познават.

Идеята за включването на жаргона в списъка на забравените градски ценности е на Тома Спространов, а думите, които започнахме да публикуваме, са събрани преди две десетилетия от Александър Кондодимо.

Последният път стигнахме до думата "М" - сега продължаваме:

Думи с буква "Н"

навивка - внушение, убеждение
навит съм - съгласен съм
на мук - никога
наряза се - напи се
натопява - клевети, злепоставя
недоскив - късоглед
не ми мърда - обезателно ще бъде
никеф - няма
ниц, ницъм - недей, или нещо като "хайде де"!

Думи с буква "О"

одма - веднага
окошарва - арестува
оре - ядосва се
от воле - незабавно
отворен (съм) - зная, известно ми е
откачен - луд, ненормален човек

Думи с буква "П"

пада си, има (или) прави падалка - харесва някого, нещо
пандиз - затвор
пандизва - арестува
пандизчия - затворник
папел - документ
парлама - за по-голяма важност
патаклама - бой
патлак - пистолет
патък, патъци - обувки
пафка - пуши (цигари)
перко - луд, глупав, но: стана перко - учуди се
перушандиса - учуди се, удиви се
пейзан - селяк, примитивен човек
пея - казвам или издавам тайна
пиниз - шега
пинизи се - шегува се
пинизчия - шегаджия
писна ми - омръзна ми
пичиз - къща (рядко използавана, нова за тогава, дума)
пищисан - ядосан
пияца - център на града
пияцаджия - човек от "стъргалото"
плювалник - уста (презрително)
порка - пие (алкохол)
прави главата - напива се
прави един тегел, чарк, гюзме - минава един път по "стъргалото"
прави мръсно, прави (хвърля) кал - създава пречки, клевети
пука ми, не ми пука - не ме интересува  
пунт, пунтиране - лъжа, лъжене
пързаля - мами, лъже

Думи с буква "Р"

рапон - недодялан човек
ръб - прост човек
рогач - грубиян

Думи с буква "С"

сандър - дразнене, разиграване
саркаф - костюм
свивка - кражба
свива - краде, присвоява
секано /правя/ - правя мръсно
скив - виж, гледай
скива - гледа
сиктир - изчезни!
скръндза - скъперник
скъса ме! - удивляваш ме!
слага се - търси близост
стиска ли ти? - смееш ли?
страшен - суперлатив на добър, красив
стъргало - място, улица за разходки, обикновено вечер
сурат - лице
сухо - пари в брой
сузи - най-хубавото момиче

Думи с буква "Т"

тайфа - компания, група
таксе - лек автомобил
тапир - тъп, глупав човек
тапон - некачествен
тапунгер - тъп човек
тараш - проверка, обиск ( тарашандисвам, правя тараш)
таркал - бой
таф ли си? ставалш ли таф? - съгласен ли си?
тафя - крада
тегел ( да направиш един...) - едно минаване по "стъргалото" 
текерлек - велосипед
трампа, трампосване - смяна, сменяне, разменяне
туз, тузар - елегантен, богат, галантен човек
тукат - юмрук ( удрям тукат)
тупаник - бой

Думи с буква "У", "ф" и "Х"

Уфлянква се – двоуми се, извърта се, изопачава фактите

Фанте – полицай

Фирка – пие; но и: пъди

Фрашкано – пълно /с хора/

Фука се, фукня – хвали се, изтъква се

Фунти – пари

Фъскам – бягам

Фъчка се – гордее се, надува се

Хабе – хляб

Хава – време; на хава – на открито; как е хавата? – какво е положението?

Хавер – приятел

Хаиз – ядосан, лош

Хаизлиндисва се – ядосва се

Хахо – луд, глупав; стана хахо – побърка се, удиви се

Хвърля белтъци – наблюдава, гледа упорито

Имаме "на склад" още думи - предложени от пловдивчани и липсващи в речника на Александър Кондодимо. Тях - следващия път. Сега е моментът да предложите и вие своята забравена дума...

Проектът "Непознатият Пловдив" се реализира от Сдружение "Медии с човешко лице" - съвместно с Пловдивската телевизия "Тракия" и с подкрепата на Община Пловдив и Фондация "Пловдив 2019". 
 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 3nai
Категория: Регионални
Прочетен: 5227607
Постинги: 456
Коментари: 1331
Гласове: 1117
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031