Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.10.2009 19:58 - Копривщенската махала и улица "Богориди"
Автор: 3nai Категория: Регионални   
Прочетен: 3383 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 11.10.2009 19:59


Евгений Тодоров: За За втора поредна седмица ни гостува Пенка Кукладжиева. Ще продължи разказа за Копривщенската махала, днешната улица “Богориди”. Друг ориентир е Аджеймското кафене.  П.К.: Продължавам с пропуснатото. Името на улицата е “Княз Богориди” – той е бил много близък на султана в Истанбул.                    Първата къща на ъгъла е на Обрейкови. Там живееше и д-р Търпоманов и стоматолога Иванов. В Аджеймското кафене имаше мендер, хората сядаха по турски да пият кафе и пушеха наргиле с колба и дълъг маркуч. След години кафенето замря, но остана големия чинар в двора. Нашата къща е строена в 1906 година. До нас беше прочутата кръчма на Пенчо Пиянов от Перущица, в която солидно се пиеше алкохол.                       Братът на майка ми е следвал в Австрия и е бил женен за полякиня , той беше трудов офицер. Майка ми е родена в друга къща и след това идва тук на 6 години. Тя се омъжва за Георги Близнаков, който е работил в Апелативния съд , по-късно става главен прокурор на съда. Майка ми беше красива, естет, фин човек. Баща ми ме учеше на труд. От баба ми имах малка кошничка и трябваше от едно кълбо да намотавам друго, просто да върша нещо. По-късно правих килимчета на куклите. Като ученичка работих надомна работа. Казваха ми- трябва всичко да постигаш със собствен труд, не си дъщеря на богаташи.                        Баща ми като прокурор на Апелативния съд замина една вечер с владиката за София във връзка със спасяването на евреите. По-късно бях изключена от университета, но евреите ми помогнаха. С много добри спомени съм от Артин обущаря, който много ми е помагал през годините.                   На тази снимка е къщата на д-р Войводов- от Стрелча. Съседната къща е на инж. Неделев. Навътре им е старата къща. Зад тях е къщата на другата им дъщеря- съпруга на съдия Андонов. Следват още 2 къщи на Соколови и на фабриканта Димитър Иванов- фабрика за хартия. Последната къща с еркери е паметник на културата- на Димзови. Там имаше и бакалница на бай Гарабед- зад тезгяха имаше капаци, купуваше се на вересия и накрая се плащаше. Ходех да купувам мляко и млекарят на две пръчки ми слагаше черти, като всяка черта означаваше 1 литър мляко. Накрая баща ми го плащаше. На другия ъгъл срещу нас къщата е на фабриканта Амбарев- собственик на завод “Балкан”, за печки. Сутрин отиваше със синовете си във фабриката, а майката и дъщерите в магазин за железария. Само работеха, без гости да посрещат и изпращат. В двора имаха складове. След национализацията той поправяше печки. Следва къщата на Петкович и къщата на Берови. Зрител: Да говори повече за другите хора, не само за рода си. П.К.: Следва къщата на Райчинови. След Амбареви е къщата на д-р Божков- едноетажна, с барелефи. Дворът беше розариум. Зрител: Амбарев имаше 3 сина и не е бил собственик на “Балкан”. Цанков беше собственик. Баща ви беше достоен човек, но стана жертва на комунистически интриги.   П.К.: На ъгъла за “6-ти септември” живееха Млъчкови. Срещу тях имаше старинна сграда, където беше дирекцията на Учителския институт, а той беше в Образцовата прогимназия. До института беше къщата на Петър Чакъров. Зад полицията към “6-ти септември” през 1942 година имаше чехи, които правеха понички с шоколад и шунка. Зрител: До кръчмата беше и агенцията на рейсовете за Перущица на бай Георги черния. Много помагаше на хората. П.К.: Над кръчмата имаше тераса с високи парапети. Зрител: За фабриканта Димитър Иванов- бях на квартира у тях през 1972 година. Зрител: за къщата на Петкович- там живееше директорът на фабрика “Балкан”. Петкович беше при него гл. инженер. Зрител: родена съм на “Гимназиална”. Д-р Пощова имаше прислужница. Свирила съм на пианото в дома им. П.К.: Непосредствено до нас е къщата на семейство Иванови. Имаха син и 2 дъщери. Имаха ателие за фина бродерия. Стела Ослекова е тяхна снаха. На калкан с нашата къща имаше друга сграда, която даваха под наем на ученици от Мъжката гимназия. Планът предвиждаше всичко около нас да се събори и да се направи паркинг на полицията. Но успяхме да се спасим от разрушаване.    


Тагове:   махала,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 3nai
Категория: Регионални
Прочетен: 5227463
Постинги: 456
Коментари: 1331
Гласове: 1117
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031