Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2009 18:33 - Старите пловдивски рибари
Автор: 3nai Категория: Регионални   
Прочетен: 5382 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 15.03.2009 09:07


Евгений Тодоров: Днес ще говорим за рибарите на Пловдив. Гости са Здравко Йончев, Божидар Кикиманов- реставратор, Атанас Бърдаров- подръжка в Стария град и Здравко Гълъбов. Всички са събрани от идеята на рибарлъка. Кой е най-големият? 
image image
Зрител:  Как Карачомака е ловял сом. Като лягал да спи си връзвал въдицата за крака и като се събудил водата му била до брадата.

Здравко Йончев- Бай Иван ме е лекувал и учил- като ме болеше главата ме караше да си събера петите и 5 минути да гледам в хоризонтална посока. Да не говорим кой е по-голям и по-малък рибар, а да споделим наши преживявания. Една година Петър Петров- гл. редактор на “Спортна редакция” на радиото ме заведе на риба в Китен. Той върви пред мен, аз без въдица и не след дълго гледам пред мен една макара. Тя беше първата макара, с която започнах рибарлъка. 

Е.Т. : Аз не съм рибар. За последен път ме е водил на риба Здравко през 1979- 80 година. Заведе ме в Несебър на Северния плаж и докато вадехме червейчета зад дюните минаха едни страхотни, голи мадами от нудисткия плаж. И Здравко, както беше събрал червейчетата ги хвърли и вика утре пак ще дойдем, ще се оправдаем, че не сме намерили червеи.

Божидар Кикиманов: бях 10-12 години, когато през 1956 година тръгнах за риба по Марица. Купувах си такъми от бай Хачик на “Гладстон”. Чаушани, мряни и така тръгна... На Гребната база ловят каракуда.

З.Й.: Преди да построят язовирите ходехме и на Въча и Стряма-мряна, кефал.... Отиваме с Енчо Пиронков на риба. Един ден той вика на жена ми за мен- да не мислиш, че той ходи на риба, скрива въдиците в храстите и отива при малките гаджета.

Зрител: Ангел съм. На младини бях голям рибар, сега спрях да ходя. Рецепта- риба от Средиземно море- пържи се с царевично брашно. Сок от лимони, копър, чесън и се залива....
imageimage

З. Г. : няколко пъти лових правих шаран- около 3 килограма. Нарязва се вътре кашкавал, лимони, масло, отгоре- също и се пече само с бира.

Зрител:  Търся моруна за скара. Бяла риба се взема, сварява се в подсолена вода, слага се черен пипер......, залива се с майонеза и накрая с ракия.

З.Й.: Скоро ще останем само с рецептите, просто няма да има риба.

Здравко Гълъбов:  взема се гол шаран, изчистен, слага се в тавата, малко масло и олио, пече се.   Малко кисело мляко с чесън, разбърква се, 3-4 яйца пет минути преди да се извади от фурната се залива, пече се още 5 минути....

Зрител: за бай Ива Карачомака- отишъл на Гребната база и толкова шарани наловил, че паднало нивото на водата.

Зрител: Ние правим шарана с варен фасул на фурна.

Б.К.: Карачомака бил на риба и изведнаж на въдицата гледа главата на една овца.

Зрител: не ви ли е неудобно да говорите в отсъствието на Карачомака, той беше професор по рибарство.

Зрител: за Карачомака отново- той беше професионален риболовец. Лесно е било да отиде при професионалните рибари и да ви донесе поръчана риба.

Зрител: говорите за минали величия. От днешните е Ленин Цветанов от с. Байкал до Дунав.

Б.З.: уловил съм два от най-големите ми шарани по около 11 кг. 

 З.Й. : Хващал съм шарани на Китенската река – имаше и див шаран по 3-4 кг.

Зрител: Старите пловдивчани преди 9 септември 44-та познаваха бай Нако Пирима. Той прекарваше живота си по Марица. Продаваше риба по къщите с кошница. При прииждане на Марица се обръща с каика и загива. Не беше напудрен рибар. Друг признат рибар е Стефан Ставрев- кефала. Ловеше в подножието на върбите по Марица, излизаше от водата с риба в уста и в ръцете. Друг- Ангел Димитров по прякор Паралев- шофьор. На път си носеше бурканчета  с риба от него приготвена. Мечтата му беше да купи японска пръчка спининг с микрокамера, за да наблюдава как кълве рибата. Четвърти- Данчо от Пазарджишко, спираше колата и ловеше риба, а той не хапваше.

Зрител: Д. Хаджипетров съм, рибар съм, баща ми ловеше само с пръчка по Марица. Имаше и голяма моруна.

Зрител- Асен Тихов: не знаех, че З.Й. е рибар, освен говорител и художник.

Зрител- Тошо Африката: бай Нако Пирина е живял като  Робинзон около Пловдив. Загина през 1957 година. От 1908 година пия вода от реката- казваше той. Ловеше риба с пръчка бай Пешо от вестника. В 1948 година за първи път видях Карачомака на реката до месокомбината. Има една легенда-Димитър Баев състезател по мотоциклетизъм. 45 години беше рибар и знаеше всичко в тази насока, изключителен рибар. В Марица имаше и много сом по десетина кг.

Е.Т. : Какво щеше да бъде, ако България беше на 3 морета и сега.

Зрител: Защо З.Й. не казва къде ходи на риба ?

Б.К. : Голям рибар е Байката- 82 години. Той е чешит.

Зрител : Не познавам по-голям рибар от Атанас Прончев.

Б.К. : Бяхме на Антонивановци- хванах 2 шарана и кезах на брат ми да продължи. След малко вика – хайде да си ходим, че хванах 15 шарана.....

З.Й. : бях на морето , срещам шекера и ми вика, че не кълве. Сядам и аз. Той се отдели на 100 метра. За няколко минути хванах 30....

Зрител: Как се лови пастърва- с турски локум...

З.Й. : За един ден хванах 90 пастърви.

Зрител: Една година с Кикимана ни подгониха на Антонивановци.

З.Й: Много хубава раба приготвиха тези момчета. Покрай рибата открих страхотни места в България.

Зрител: рибарка съм, ловя пастърва. Ходя по 3-4 пъти седмично. 
Който знае още пловдивски рабирски истории, да добавя...




Гласувай:
0



1. zaw12929 - Ние сме по дунавските. Много, много ...
06.03.2009 18:45
Ние сме по дунавските. Много, много големи риби са
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: 3nai
Категория: Регионални
Прочетен: 5247929
Постинги: 471
Коментари: 1331
Гласове: 1124
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930